Aan tafel! De taart voor de 20e verjaardag van Thalys is verkozen

Een jury van chefs, bloggers en trouwe klanten kwam samen voor de grote finale van de Thalys-taartwedstrijd.

Maandag 2 mei 2016 — Een op zijn minst origineel verjaardagsfeest voor Thalys

Traditiegetrouw wordt een verjaardag gevierd met een lekkere taart. Om zoveel mogelijk reizigers bij haar 20-jarig bestaan te betrekken, kwam Thalys alvast origineel uit de hoek. Liefhebbers van gebakjes werden in maart 2016 uitgenodigd om een taart te creëren in de kleuren van Thalys en het recept te delen op www.thalys.com. In totaal hebben meer dan 100 fijnproevers online deelgenomen aan de wedstrijd, een echt succes dus.

Afgelopen zaterdag vond de finale plaats in de gloednieuwe Thalys-lounge te Brussel. De vijf finalisten werden er uitgenodigd om hun creatie voor te stellen aan de professionele jury. Die jury bestond enerzijds uit drie bekende chefs (Raphaël Giot, Pierre Marcolini et Yann Couvreur) en anderzijds uit drie internationale foodbloggers (de Belgen Crokmou et Hot Cuisine de Pierre en de Franse Plus une miette dans l’assiette). Samen met een delegatie trouwe Thalys-klanten konden ze in primeur de taartjes van de finalisten ontdekken om nadien het beste dessert te selecteren als winnaar.

En de winnaar is…

Uiteindelijk heeft de Fransman Eliaz Prenveille het gehaald. Zijn lekker dessert, de “Paris-Bruxelles”, zal tijdens de feestperiode rond de 20e verjaardag van Thalys op alle treinen aangeboden worden bij de “lunches” en “diners” in Comfort 1 (van 25 mei tot 10 juni 2016).

In de jury zetelden twee Belgische grootmeesters: de befaamde chocolatier Pierre Marcolini en de banketbakker Raphael Giot, die bekroond werd met de bronzen medaille op de World Pastry Cup in 2009. Naast hen zat de beroemde Franse patissier Yann Couvreur. “We zijn erg blij dat we als jury in de finale mochten zetelen om de Thalys-verjaardagstaart te kiezen. Wetende dat de finalisten allemaal amateurs zijn, waren we onder de indruk van de kwaliteit van de gepresenteerde desserts. Het was echt een moeilijke beslissing, maar we hebben uiteindelijk gekozen voor de taart van Eliaz Prenveille. Zijn recept was uitstekend, zowel wat textuur, smaak als presentatie betreft – een mooi en vooral erg lekker dessertje!”, aldus de leden van de jury.

Wat meer informatie over de winnaar

• Met Eliaz Prenveille, een Fransman afkomstig uit Le Havre, sleept de jongste finalist de hoofdprijs in de wacht!
  • « Le Paris-Bruxelles », een fris en fruitig dessert zal u verrassen met zijn luchtigheid. Dit toetje is samengesteld uit een dacquoise biscuit, een hart van rabarber en een pruimenmousse, omhuld door een glazuur van rode vruchten.
  • “Ik kan het niet geloven dat mijn taart voor enkele weken aan boord van de Thalys-treinen zal worden geserveerd, en dit in verschillende Europese landen. Ik ben erg trots dat de drie chefs mijn taart hebt geselecteerd. Als liefhebber van koken is dat een enorme eer.”

De winnaar Eliaz Prenveille © Patrick Lazic
De vijf finalisten - Eliaz Prenveille, Sophie Tostain , Liliane Reuther, Jean-François Laurent en Jérôme Cousty © Patrick Lazic