Bilan na 1 jaar IZY: een geslaagde zet

Sinds de lancering 1 jaar geleden van het lowcost-alternatief, verwelkomt Thalys een nieuw doelpubliek. En deze zomer wordt de capaciteit verhoogd.

Lancering geslaagd

Het licht staat op groen voor IZY! De lowcost-trein van Thalys zet in op vrijetijdsreizigers die het voordelige en toegankelijke IZY-recept tussen Brussel en Parijs weten te smaken.

Alle lowcost-ingrediënten zijn aanwezig: bijzonder scherpe tarieven voor een vereenvoudigde dienstverlening aan boord, exclusieve online ticketverkoop en een langere reistijd door het gedeeltelijke gebruik van de klassieke spoorlijnen.

Thalys biedt met de IZY-formule aldus een competitief aanbod ten opzichte van het reizen over de weg (met de eigen wagen, met de bus of via carpooling). Het alternatief voor de wagen blijft duidelijk sneller, duurzamer en biedt meer reiscomfort.

“De cijfers tonen duidelijk aan dat we met IZY een behoefte hebben ingevuld”, aldus Agnès Ogier, CEO van Thalys. “Zonder IZY had 60 % van de huidige reizigers het traject niet per trein afgelegd en 30% zou zelfs nooit vertrokken zijn. De overigen zouden het traject afgelegd hebben met de wagen of bus, wat een tot acht keer hogere CO2-uitstoot met zich zou meebrengen.”

IZY in cijfers:

• 400 000 reizigers op de teller na een jaar activiteit.
  • 2u15 voor het traject tussen Brussel en Parijs (in vergelijking met 1u22 met de Thalys en meer dan 3u met de wagen).
  • Stuntprijs van €19 (ten opzichte van €29 voor de Thalys), maar dankzij twee nieuwigheden is het mogelijk om nog goedkoper te reizen: wie een ticket boekt “zonder gegarandeerde zitplaats” betaalt €10. Een “klapstoelticket” kost €15.
  • Tevredenheidsgraad van 80%.
  • Bezettingsgraad van 80 % tijdens het weekend.

Volgende stap: optimalisering van het bedrijfsmodel en uitbreiding van de capaciteit

De Thalys-teams ontwikkelden IZY als de “flexibele optie” die zo dicht mogelijk aansluit bij de reisbehoeften van vrijetijdsreizigers. In 2017 worden de eerste aanpassingen doorgevoerd met een tweeledig doel: de capaciteit van IZY verhogen om beter in te spelen op de vraag binnen bepaalde tijdsblokken, én het productmodel nog meer gestroomlijnd krijgen om de economische veerkracht ervan veilig te stellen.

Daarom zet Thalys in op de volgende vijf punten:

• Dubbele treinstellen inzetten om de capaciteit te verhogen en de tolheffingen, die 30 % van de exploitatiekosten uitmaken, beter te spreiden.
  • De uurregelingen voor vrijetijdsklanten verbeteren door IZY toe te spitsen op hun reisbehoeften. Daarom zal het aanbod van IZY-treinen deze zomer met 6 % worden verhoogd, met kortingen naargelang het gekozen reismoment.
  • Voorrang geven aan voordelige prijzen om te voldoen aan de vraag. Zodra de standaardzitplaatsen volzet zijn, worden de comfortabele XL-zitplaatsen zonder toeslag vrijgegeven tegen standaardtarieven, met het oog op een maximale bezettingsgraad van de treinen.
  • Een driemaandelijkse aanpassing van het IZY-transportplan maakt het mogelijk om het Thalys- en IZY-aanbod zo efficiënt mogelijk te organiseren en optimaal in te spelen op de vraag. Er zal voornamelijk ingezet worden op een capaciteitsverhoging van IZY-treinen tijdens de schoolvakanties.
  • De Thalys-treinstellen inzetten. Vanaf 12 juni zullen enkele “rode treinstellen” worden ingezet in combinatie met een “groen treinstel”. Op die manier wordt de degelijkheid van het Thalys-bedrijfsmodel ten dienste gesteld van IZY, wat de capaciteit verder versterkt. De investeringsinspanningen blijven daardoor beperkt tot één specifiek groen IZY-treinstel (tegenover twee actieve groene treinstellen bij de lancering in 2016).

“IZY is een volwaardig lid van de Thalys-familie. Ook op onze rode treinen zelf bieden we trouwens interessante formules aan. Ons doel is om de verwachtingen van onze vrijetijdsklanten zo goed mogelijk in te lossen door onder meer de capaciteit van IZY op te trekken tijdens de vakantieperiodes”, zegt Bruno Dierickx, commercieel directeur van Thalys.

Over IZY

Op 3 april 2016 lanceerde Thalys IZY als lowcostalternatief voor de verbinding Brussel-Parijs. Het nieuwe aanbod biedt een antwoord op de vraag naar een snelle reisformule tegen zachte prijzen. Met tarieven vanaf €10 verlaagt IZY de prijs voor een ritje Brussel-Parijs tot een ongezien minimum. De tickets kunnen enige tijd vooraf worden gereserveerd (twee maanden voor vertrek te koop aangeboden) en een budgetvriendelijke keuze blijft tot op het allerlaatste boekingsmoment mogelijk. De maximumprijs bedraagt €59 (zonder opties).

Voor de uitwerking van dit nieuwe spooralternatief hebben de Thalys-teams een beroep gedaan op alle beschikbare instrumenten. Ze zijn daarbij uitgegaan van de resultaten van studies die werden uitgevoerd bij klanten en niet-Thalys-reizigers.

• In Frankrijk wordt gebruikgemaakt van de klassieke spoorlijnen en niet van de hogesnelheidslijnen. Op die manier kan IZY de infrastructuurkosten beperkt houden maar toch de snelheidstroef ten opzichte van de wagen handhaven.
  • Dankzij de vereenvoudigde dienstverlening aan boord, het niet-flexibele ticketaanbod en een uitsluitend online ticketverkoop en klantendienst blijven de exploitatiekosten voor IZY beperkt.
  • Resultaat: lowcostprijzen voor een internationale verbinding van het ene stadscentrum naar het andere, met een onklopbare reistijd in vergelijking met de wagen.

Meer weten of reserveren: Izy.com, @izy_nl, Facebook.com/Izy.

Persbericht 1 jaar IZY

Wim Lefebure

Persberichten in je mailbox

Over Thalys

• Al ruim 20 jaar brengt Thalys de culturen en economieën van vier Europese landen dichterbij. In 2018 bereikte Thalys de kaap van 7,5 miljoen reizigers per jaar.
  • De trajecttijd van de rode hogesnelheidstreinen vanuit Brussel naar Parijs bedraagt slechts 1u20, naar Keulen 1u47 en naar Amsterdam 1u50.
  • Thalys nam het digitale voortouw met vanaf 2008 wifi aan boord van de Thalys-treinen en de maatschappij onderscheidt zich vanaf het begin met een uitzonderlijke dienstverlening: meertalig onthaal, ergonomisch comfort en kwaliteitsvolle catering.
  • Sinds december 2017 heeft de Thalys-reiziger de keuze tussen 3 reiscategorieën. Een “Standard”-trip begint vanaf €29 (Parijs) en vanaf €19 (Duitsland en Nederland). “Comfort” biedt een eersteklasrijtuig en “Premium” bezorgt de reiziger een volledig dienstenpakket met een maaltijd geserveerd aan de zitplaats.
  • Daarnaast lanceerde Thalys in 2016 haar lowcostalternatief IZY tussen Brussel en Parijs, gekenmerkt door een trajecttijd van 2u30 en 30% goedkopere tickets. . Thalys werd in 2015 omgevormd tot een volwaardige spoorwegonderneming met de NMBS en SNCF als aandeelhouders.

Marcel Broodthaersplein 4, 1060 - Sint-Gillis