De delegatie van UN Climate Change neemt de Thalys naar Parijs

Agnès Ogier, CEO van Thalys, en Christiana Figueres, ​ Uitvoerend secretaris van de United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), hebben vandaag aangekondigd dat Thalys en de UNFCCC gaan samenwerken voor de COP21

Bonn, 5 juni 2015 – Het secretariaat van de UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) zal dit jaar de Thalys nemen naar Parijs voor de COP21 conferentie, waarmee ze de lage uitstoot campagne “Train to Paris” in de verf wil zetten. Dat hebben de voorzitters van beide organisaties vrijdag aangekondigd, ter gelegenheid van de laatste ronde van de gesprekken over klimaatsverandering in Bonn, Duitsland.

Agnès Ogier, CEO van Thalys, en Christiana Figueres, uitvoerend secretaris van de UNFCCC, kozen de Wereldmilieudag uit als symbolische datum om hun samenwerking aan te kondigen. Hiermee willen ze hun engagement onderstrepen om zoveel mogelijk uitstoot van broeikasgassen te besparen tijdens het transport van tienduizenden afgevaardigden naar de jaarlijkse conferentie COP21, waarbij de overheden een nieuw, universeel akkoord zullen sluiten over klimaatsverandering.

"Door te kiezen voor Thalys en niet voor het vliegtuig, zal de delegatie van de UNFCCC 58 ton eq.CO2 besparen. Een Thalystrein stoot op dit traject immers 14 keer minder CO2 uit dan een vliegtuig. Deze cijfers tonen aan hoe belangrijk de trein is om de CO2-uitstoot te verminderen en om te slagen in de 2°C-uitdaging, die de klimaatopwarming op maximum 2 graden wil houden tot en met 2050. Thalys is dan ook gelukkig om de UNFCCC te kunnen bieden waarin we het beste zijn: het meest duurzame transport aanbieden en ontmoetingen mogelijk maken”, aldus Agnès Ogier, CEO van Thalys.

Christiana Figueres zei: “ik ben er mij altijd pijnlijk van bewust hoeveel we in feite allemaal reizen om een akkoord te bereiken voor de wereldwijde klimaatsverandering. Ik ben Thalys dan ook zeer dankbaar dat ze de mogelijkheid geven aan de UN Climate Change delegatie en vele andere afgevaardigden om verantwoord en ontspannen naar Parijs te reizen vanuit verschillende locaties. Ik wil zoveel mogelijk mensen aanmoedigen om te genieten van deze opportuniteit, maar vooral ook om blijvend gebruik te maken van milieuvriendelijkere transportmogelijkheden.”

COP21 in Parijs vindt plaats van 30 november tot 11 december.

De “Train to Paris”-campagne, waaraan diensten van de International Union of Railways van over de hele wereld mee zullen doen, zal op 28 november treinen vanuit heel Azië en Europa gezamenlijk richting Parijs laten sporen, waaronder zelfs enkele treinen die vertrekken uit Mongolië, Rusland en China.

Het doel van de campagne is om de mensen bewust te maken van de belangrijke rol van duurzaam transport en van spoorwegtransport met lage koolstof. Enerzijds om de uitstoot te verminderen, anderzijds om zo gemeenschappen en economieën aan te passen aan een extremer klimaat en om hen op het spoor te zetten richting een duurzame toekomst.

Thalys heeft zich sinds zijn oprichting altijd geëngageerd voor een maatschappelijk verantwoord beleid, met een in zijn waarden verankerd engagement voor het milieu, en draagt actief bij tot het zoeken naar oplossingen voor de klimaatverandering. Thalys zal dan ook instaan voor het transport van de delegatie van de Verenigde Naties uit Bonn. Op die manier zal Thalys een duurzame reis naar Parijs mogelijk maken en de ontmoetingen tussen klimaatexperts, Europese beleidsmakers, regeringsvertegenwoordigers, bedrijfsleiders, niet-gouvernementele organisaties en de media faciliteren, met vertrek vanuit Bonn en Brussel.

Over het UNFCCC

With 196 Parties, the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) has near universal membership and is the parent treaty of the 1997 Kyoto Protocol. The Kyoto Protocol has been ratified by 192 of the UNFCCC Parties. For the first commitment period of the Kyoto Protocol, 37 States, consisting of highly industrialized countries and countries undergoing the process of transition to a market economy, have legally binding emission limitation and reduction commitments. In Doha in 2012, the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Kyoto Protocol adopted an amendment to the Kyoto Protocol, which establishes the second commitment period under the Protocol. The ultimate objective of both treaties is to stabilize greenhouse gas concentrations in the atmosphere at a level that will prevent dangerous human interference with the climate system.

Zie ook: http://unfccc.int

Volg UNFCCC op Twitter: English: @UNFCCC | español: @CMNUCC | français: @CCNUCC