IZY: D-2!

Nu zondag eerste ritten lowcost-Thalys tussen Brussel en Parijs

Vrijdag 1 april 2016 — Vanaf zondag voorziet IZY met zijn twee treinen in de kleuren van het nieuwe aanbod (groen en paars) 2 tot 3 keer per dag een verbinding tussen Brussel-Zuid en Paris Gare du Nord, vanaf €19 en met een gemiddelde reistijd van 02u15. Met de slogan "tegen die prijs, ga ik op weg met de trein" maakt Thalys zijn doel duidelijk: prijsbewuste last-minute reizigers overtuigen om de trein te nemen in plaats van de wagen. IZY schept nieuwe mogelijkheden om te reizen: klaar voor het vertrek!?

“Jeugd, senioren, gezinnen ... met IZY richten we ons op alle vakantiegangers die op zoek zijn naar nieuwe reisformules. Een iets langere reistijd en een vereenvoudigde service in ruil voor een lage prijs. Het gevolg is een reis die nog steeds sneller, veiliger, duurzamer  en comfortabeler blijft dan een traject met de wagen” zegt Agnès Ogier, CEO van Thalys.

De vereenvoudiging van de dienstverlening maakte het mogelijk om het aanbod te innoveren, in het bijzonder met het oog op jonge mensen die op zoek zijn naar mobiliteit tegen erg lage prijzen: voor elke trein worden er 10 tickets aangeboden zonder een gegarandeerde zitplaats voor een tarief van €10. Daarnaast zijn er 25 klapstoelen beschikbaar aan €15. Indien na vertrek blijkt dat er nog beschikbare zitplaatsen zijn, worden de enkele  reizigers zonder gegarandeerde zitplaats uitgenodigd om hun reis zittend verder te zetten.

Voor het uitwerken van dit nieuwe alternatief hebben de Thalys-teams een beroep gedaan op een aantal principes. Dit is het resultaat van studies die werden uitgevoerd bij klanten en niet-Thalys reizigers.

• In Frankrijk maakt IZY gebruik van de klassieke spoorlijnen, en niet van de hogesnelheidslijnen. Op die manier houdt IZY de infrastructuurkosten beperkt en behoudt het toch zijn snelheidstroef ten opzichte van de wagen.
  • De vereenvoudigde dienstverlening aan boord, het weglaten van het flexibele ticketaanbod en de online verkoop en klantendienst zorgen ervoor dat de exploitatiekosten voor IZY beperkt blijven.
  • Resultaat: lowcost-prijzen voor een internationale verbinding die je van stadscentrum naar stadscentrum brengt in een onklopbare reistijd (2u15) in vergelijking met de wagen.

TECHNISCHE FICHE

Bestemming

Brussel-Zuid < > Paris gare du Nord

Prijs

Met prijzen vanaf €19 verlaagt IZY de prijs van een ticket Brussel-Parijs (de tickets worden twee maanden voor vertrek te koop aangeboden). Tot op het allerlaatste moment blijft IZY een interessant alternatief met een gegarandeerde maximumprijs van €59 voor een standaard zitplaats en €69 voor een Standard XL zitplaats (exclusief opties).

Bovendien biedt IZY heel wat speciale aanbiedingen:

1. Speciaal voor families: kinderen reizen voor €10 (een Kid-ticket voor -12jarigen).
  2. Speciaal voor reizigers met zin voor avontuur: voor elke trein worden 10 tickets zonder gegarandeerde zitplaats[1] aangeboden voor slechts €10, alsook 25 “klapstoeltickets” voor €15.

Reisduur

Met een gemiddelde reistijd van 2u15, afhankelijk van het gekozen tijdstip (tussen 02u08 en 02u30), reikt IZY een oplossing aan die duidelijk de concurrentie met de wagen aankan. Volgens Mappy.be bedraagt de reistijd met de wagen voor hetzelfde traject 3u tot 3u30, zonder rekening te houden met de tijd om een parkeerplek te vinden.

Service

De dienstverlening is vereenvoudigd: er is geen barrijtuig en het aantal grotere bagagestukken wordt beperkt tot één, naast de handbagage. De verkoop is 100% digitaal net als de klantendienst.

Om de reis nog aangenamer te maken, kunnen klanten kiezen voor bepaalde opties: een “Standard XL” zitplaats[2] of een bagagesupplement[3] tegen een prijs van €10, of de SMS-optie voor €2 (reizigers- en verkeersinfo).

Om de kwaliteit te garanderen, wordt de dienstverlening verzorgd door 100% Thalys-personeel. Dit ligt volledig in lijn met de waarden van het bedrijf, waar de klant centraal staat.

Frequentie

IZY voorziet per dag een frequentie van 2 tot 3 heen-en-terugreizen. Voor de Belgische vrijetijdsklanten biedt IZY 3 vertrektijden op vrijdag (waaronder 10u28 en 18u59) en 3 terugritten op zondag (waaronder 13u44 en 19u46). Perfect voor een weekendje Parijs.

Distributie

IZY-tickets worden 2 maanden voor vertrek te koop aangeboden,. De verkoop gebeurt enkel online via izy.com en via de websites van treinreisagentschappen.

Treinen

De IZY-dienst wordt verzorgd door 2 treinstellen, ontworpen voor internationale reizen. Elk treinstel werd ingericht in de IZY-kleuren (groen en paars), zowel vanbinnen als vanbuiten.

Flexibiliteit

De IZY-ticketten zijn niet omwisselbaar, noch terugbetaalbaar.

Reservaties

Izy.com  - @izy_nl  - Facebook.com/Izy

Eerste ritten

1. Vertrek uit Parijs, zondag 3 april om 13u44, 17u28, 19u46; maandag 4 april om 9u49 en 19u58
  2. Vertrek uit Brussel, zondag 3 april om 14u46, 16u29, 20u31; maandag 4 april om 10u28 en 18u59.

VISUALS

Illustraties

© Régis Faller, Thalys 2016

Foto’s

Foto- en beeldmateriaal van de eerste ritten zullen zondag 3 april aan de pers worden bezorgd. Aarzel niet de persdienst te contacteren bij eventuele vragen.

[1] Reizigers worden verzocht om plaats te nemen op mogelijk nog overblijvende niet-toegewezen zitplaatsen of kunnen rechtstaand reizen in wagon 4 (barrijtuig dat niet als dusdanig wordt gebruikt) die is uitgerust met heupsteunen en hoge tafels.

[2] De “Standaard XL” zitplaatsen (ruimer en uitgerust met individuele stopcontacten) zijn deze die we ook terugvinden in de eersteklasrijtuigen.

[3] €10 voor vooraf geregistreerde extra bagage, €30 bij registratie op het laatste moment op het perron of als gevolg van controles aan boord.

© Régis Faller, Thalys 2016