Maatschappelijk verantwoord ondernemen: Thalys krijgt een "gold"-notering van Ecovadis

Thalys wordt erkend voor zijn proactieve en globale strategie, ​ die zich vertaalt in maatregelen in alle domeinen van MVO.

Thalys kreeg een "Gold"-notering (7/10) van Ecovadis, het ratingplatform voor MVO. Het auditverslag van Ecovadis beloont de inzet van Thalys in de volgende domeinen: respect voor het milieu, arbeidsomstandigheden, handelspraktijken en aankoopbeleid. Van de 20.000 beoordeelde bedrijven kreeg slechts 2% deze notering.

"Deze externe erkenning door een erkend orgaan als Ecovadis toont aan dat we duidelijk inspanningen leveren in alle domeinen waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen een rol speelt. Bij Thalys benaderen wij MVO vanuit een proactief en globaal perspectief. Onze bedrijfsklanten zijn zeer veeleisend wanneer het over hun eigen MVO-beleid gaat en verwachten van Thalys niet alleen engagementen, maar ook bewijzen," licht Franck Gervais, CEO van Thalys International toe.

Een duurzaam beleid stuurt de transformatie van Thalys tot spoorwegonderneming

De door Ecovadis geanalyseerde thema's maken deel uit van een proactief beleid bij Thalys. Sinds 2008 centraliseert een team voor duurzame ontwikkeling de projecten en ondersteunt het initiatieven. "De formalisering van processen volgens de ISO 26 000-norm is fundamenteel. Dit maakt het mogelijk om onze vooruitgang te rapporteren aan onze stakeholders, aldus Franck Gervais, CEO van Thalys International. Zo meten we bijvoorbeeld sinds 2008 onze koolstofbalans en volgen we de resultaten van onze verbeteringsprojecten nauw op. Wij passen dit beleid toe op alle besluitvormingsniveaus. Zo kunnen we met een gerust gemoed de veranderingen aanpakken die samengaan met de transformatie van Thalys tot spoorwegbedrijf."

Ecovadis beheert een ratingplatform voor MVO dat zich toelegt op verantwoord aankopen. Het ondersteunt de analyse en uitwisseling van risico-indicatoren voor sociale en milieuproblemen. Dit gebeurt aan de hand van 21 criteria in 4 gebieden: milieu, sociaal, handelsethiek en verantwoord aankopen. Enkel de relevante criteria voor de specifieke risico's in de bedrijfssector van de leverancier worden meegenomen in de analyse. De methodologie en de criteria weerspiegelen internationale normen voor MVO, waaronder het Global Reporting Initiative (GRI), het Global Pact van de VN en ISO 26000. Ecovadis wordt door zijn klanten geselecteerd om de prestaties van hun leveranciers te beoordelen op ecologisch en sociaal vlak. Meer dan 20.000 ondernemingen in 95 landen en uit 145 verschillende bedrijfssectoren werden al beoordeeld.

Het duurzaamheidsverslag van Thalys kan publiek geraadpleegd worden op de website van het bedrijf, dat hiermee zijn streven naar zowel transparantie als bewustmaking van het publiek aantoont (de meest recente versie werd in december online gepubliceerd: addendum 2013 op basis van gegevens uit 2012): https://www.thalys.com/be/nl/duurzame-ontwikkeling/verbintenissen.

Het milieuprestatierapport dat Thalys publiceerde in december 2013 geeft een overzicht van de gerealiseerde vooruitgang en de geplande projecten voor elk kernthema: aandrijfenergie, dienstverlening aan boord en intermodaliteit. De essentiële thema's voor 2014 zijn de volgende:

• Aandrijfenergie: de cijfers voor de koolstofbalans van Thalys worden voortaan gecontroleerd door PwC. Een unicum voor de sector. Een testprogramma met prototypes van nieuwe elektriciteitsmeters loopt momenteel in een treinstel.

• Dienstverlening aan boord: aanzienlijke inspanningen van Thalys en zijn dienstverlener Railrest hebben de CO2-uitstoot van de restauratie tussen 2007 en 2011 met 55% verminderd. Dit streefdoel wordt ook opgenomen in de aanbesteding die Thalys in 2014 uitschrijft.

• Intermodaliteit: de koolstofbalans van Thalys toont aan dat de uitstoot gegenereerd door de vervoersmiddelen die de reiziger vóór en na de Thalys gebruiken even groot is als de uitstoot die rechtstreeks door hun verplaatsing met Thalys gegenereerd wordt. Thalys zal dan ook het programma verderzetten dat sinds 2005 in werking is om de verplaatsingen van en naar het station te vereenvoudigen. Thalys engageert zich om de toegang tot minder vervuilende alternatieven te vergemakkelijken, specifiek in samenwerking met openbare vervoersbedrijven.

Mieke De Sutter