Nieuwe bestemmingen, nieuw aanbod en nieuw design: Thalys bereidt zich voor op de toekomst

Tegen een achtergrond van duurzame groei kondigt Thalys voor 2019 naast drie nieuwe bestemmingen ook een volledig vernieuwd design van de treinstellen aan. Axel Enthoven tekende samen met matali crasset het nieuwe ontwerp uit. Het aanbod, dat begin dit jaar werd herzien, zal verder evolueren met de komst van een nieuw vrijetijdsaanbod "Premium Mini" in september. Agnès Ogier, CEO van Thalys, licht toe hoe die projecten onderdeel uitmaken van een ambitieus business plan: “We streven ernaar om als bedrijf zowel digitaal sterk te staan als om een 100 % Europese cultuur te bestendigen. Het sleutelwoord is ambitie, met het oog op een internationale mobiliteit die steeds toegankelijker én duurzamer wordt voor iedereen.”

Nog steeds groene cijfers

Het eerste kwartaal was zeer positief voor Thalys (reizigers +8,8 %) en benadrukt de structurele dynamiek waardoor het spoorwegbedrijf het eerste halfjaar in het groen kunnen kan afsluiten (reizigers +4,7 %, omzet +2,8 %, voorspelling eind juni), ondanks de spoorstakingen in Frankrijk (-20 % onderhoudscapaciteit, -8 % reizigers) in het tweede kwartaal. De groei is zichtbaar op alle routes. De verbinding Brussel-Parijs kan opnieuw groeicijfers voorleggen (+4,5% in het 1e kwartaal), waarbij het lowcost-aanbod Izy haar relevantie bevestigt (+5,9 %). De Nederlandse route, die Nederland met België en Frankrijk verbindt, zet haar vlucht omhoog verder (+16 %). En ook de Duitse route zet haar opmars verder (+8 %).

Premium breidt familie uit met « Premium Mini »

Deze goede resultaten zijn een teken van de relevantie van het nieuwe aanbod van Thalys, dat in december vorig jaar volledig werd herzien. Behaalde doelstellingen: "Comfort 1" registreerde een groei in verkeer van +12 % (+9 % omzet), wat maakt dat de globale bezettingsgraad verbeterde met 2 procentpunten en wat Thalys toelaat om een groot aantal zetels aan lage prijzen aan te bieden (30 % van de tickets worden aangeboden onder €40). Vanaf september vervoegt “Premium Mini” het tariefgamma, speciaal bedacht voor vrijetijdsreizigers die van alle Premium-diensten willen profiteren, behalve de flexibiliteit. Zo kunnen zij bijvoorbeeld nog steeds genieten van de maaltijden die aan de zitplaats worden geserveerd, maar betalen zij een lagere prijs (-30%). De voorwaarde is dat ze met twee reizen. Andere nieuwe diensten vanaf september: een nieuwe Premium krantenkiosk, maar ook een nieuwe website en een nieuwe Thalys-app met verbeterde functies.

In deze veelbelovende context kondigt Thalys twee grote stappen aan voor 2019: de uitbreiding van het Franse netwerk en de volledige renovatie van de vloot, naar een design van Axel Enthoven en matali crasset.

2019 barst van het goede nieuws voor internationale reizigers. Ten eerste zal het oosten van Parijs vanaf april volgend jaar, dankzij twee nieuwe bestemmingen, Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, in directe verbinding staan met zowel Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol als Amsterdam. Met een optimale trajecttijd (tussen 1.30 uur en 3.40 uur) biedt dit heel wat mogelijkheden voor zowel vrijetijds- als business klanten. Op lange termijn verwacht Thalys zo’n 300.000 reizigers op deze route. Daarnaast wordt tussen Brussel en Bordeaux in juni 2019 een nieuwe "Thalys Soleil" ingehuldigd: vanaf €40 kunnen reizigers elke zaterdag met deze nieuwe zomerse rode treinrit in 4.07 uur reizen tussen deze twee steden. Vanaf de 2e helft van 2019 zal er een fikse vernieuwingswind waaien, want Axel Enthoven (Yellow Window) heeft samen met het designadvies van de ontwerpster matali crasset de treinstellen volledig heringericht. Met 7 % extra capaciteit zullen deze treinen met de codenaam "RubY" (de renovatieronde zal in 2022 voltooid zijn) de ontwikkeling van de Europese mobiliteit kunnen helpen ontwikkelen en een maximaal comfort voor de passagiers kunnen blijven garanderen. Als kers op de taart zullen er plaatsen voor fietsen voorzien worden in de treinstellen.

In de bijlages vindt u meer gedetailleerde informatie over de geplande projecten.

Nieuw in 2018

Uitbreiding van het Thalys-reisnetwerk in Frankrijk