Q3 bevestigt trend: Thalys zet dynamiek verder

Thalys heeft in september haar 12de opeenvolgende maand van groei genoteerd. Deze verjaardag zet de goede gezondheid van de interculturele uitwisselingen tussen België, Frankrijk, Duitsland en Nederland in de verf. Sinds het begin van het jaar hebben Thalys en haar kleine broertje, de lagekostenmaatschappij IZY, in totaal 7,5% meer reizigers aan boord verwelkomd. In termen van omzet, die in het bijzonder werd ondersteund door een performante Nederlandse route, registreert Thalys een groei van 11%.

De lichten blijven op groen staan voor Thalys, ook na de succesvolle lancering op 12 september van haar nieuw aanbod in drie reiscategorieën (Standard, Comfort, Premium - eerste ritten op 10 december). Het recept voor deze positieve dynamiek zit in een set van inspanningen, die enerzijds gericht is op vrijetijdsklanten die een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding verwachten, en anderzijds op zakenreizigers die op zoek zijn naar waarde, frequentie en keuze.

Bovendien heeft Thalys, binnen dit streven, de drempel van 37% minder CO2-uitstoot gehaald, onder de voorwaarden die zijn vastgelegd in het internationale Science Based Targets-programma. (*)

"We moeten onze inspanningen verderzetten voor een samenleving die zowel koolstofvrij als mobieler is, die meer open staat voor andere culturen en meer dynamisch is in termen van economische uitwisselingen. Al deze doelstellingen zijn verweven: het is door onze diensten, prijzen en beschikbare ruimtes te optimaliseren dat we het grootste aantal mensen zullen kunnen overtuigen om met de Thalys te reizen. En op die manier zullen we meerwaarde creëren, zowel op menselijk, economisch en milieuvriendelijk vlak," aldus Agnès Ogier, CEO van Thalys.

(*) In de marge van de klimaatakkoorden van Parijs (COP21) was Thalys in 2015 een van de eerste 10 ondernemingen wereldwijd om het Science Based Targets-programma te onderschrijven. Binnen dat programma, dat gebaseerd is op de klimaatwetenschap, ligt het streefdoel van Thalys vast: 40 % minder CO2-uitstoot tegen 2020. Als concrete invulling van deze uitdaging heeft Thalys een actieplan uitgewerkt waarbij alle medewerkers, in welke functie dan ook, betrokken zijn. Dit kan gaan van  de catering aan boord tot de elektriciteit die gebruikt wordt voor de aandrijving. Globaal genomen hebben de inspanningen van Thalys in alle domeinen hun vruchten afgeworpen: tussen 2008 en 2016 werd de CO2-uitstoot verminderd met 19 000 ton (als volgt verdeeld: 30 907 t aandrijvingsenergie / 3 947 t dienstverlening aan de passagiers / 571 t gebouwen / 49 t communicatie = totaal 36 509 t). Door deze gegevens om te rekenen naar het aantal reizigers zien we dat de CO2-uitstoot werd teruggedrongen tot de door Science Based Targets gevalideerde waarde, nl. van 23,6g CO2/reiziger/km tot 14,8g, hetgeen een daling betekent van 37%.​

Wim Lefebure