Resultaten 2013: Thalys in het groen (+1,9% omzet)

Thalys blijft zijn groei voortzetten met een stijging van het Thalys-verkeer met 1,8% in 2013. De groei wordt gestuwd door de verdere ontwikkeling van het netwerk in Nederland (+46,3%) en door recordcijfers over klantentevredenheid (87,3%) en stiptheid (90,6%).

Een analyse aan de vooravond van de transformatie van Thalys tot spoorwegonderneming.

6.694.000 personen hebben in 2013 de Thalys genomen tussen Brussel, Parijs, Amsterdam en Essen. De rode hogesnelheidstrein boekte daardoor een totale omzet van 487 miljoen euro (+1,9% op jaarbasis).

“Ondanks een onzekere economische context konden wij ook in 2013, door het verhogen van onze capaciteit naar Nederland en door de dynamiek op het traject naar Duitsland, onze groei voortzetten. Onze doelstelling voor 2014 is drieledig: een geslaagde overgang van Thalys tot een volwaardige spoorwegonderneming, de nieuwe verbinding Rijsel-Amsterdam succesvol lanceren en het marktaandeel van Thalys vergroten, in de eerste plaats ten opzichte van het wegverkeer, maar daarnaast ook ten opzichte van het luchtverkeer op de langere afstanden. Want Thalys is op al zijn routes het meest geschikte vervoersmiddel”, verklaart Franck Gervais, CEO van Thalys International.

Een dynamiek uit het noorden …

Het netwerk tussen België en Nederland werd met 30% versterkt en zorgde samen met het einde van de Fyra voor een sterke groei van het verkeer tussen Brussel en Amsterdam (+46,3%). Thalys creëerde dagelijks 12 extra heen-en terugreizen en voldoet zo aan de vraag van de reizigers, de NMBS en de NS. In de toekomst kan dit aantal nog verhoogd worden tot 14 extra verbindingen in 2015 en 16 in 2017.

In Duitsland zorgde de optimalisatie van het netwerk en het succes van de nieuwe distributiekanalen voor een extra boost op de groeiende markt in het hart van het Ruhrgebied. Dagelijks zijn er 5 verbindingen tussen Parijs-Brussel-Keulen. 3 keer per dag wordt dit traject verlengd tot Düsseldorf, Duisburg en Essen. De verbinding wordt steeds populairder bij zowel vrijetijdsreizigers als zakenreizigers. Enkele realisaties: de opening van de eerste “Thalys Store&More” winkel in Keulen, het succes van de online tickets en de papierloze ticketverkoop in Duitsland en de ticketdistributie via het “Amadeus-systeem” zodat nu ook reisagentschappen bereikt worden.

Het verkeer tussen Brussel en Parijs krimpte met 3%, onder invloed van een moeilijke economische context. Het vrijetijdsaanbod had wel succes met lage-prijzen acties zoals de “Crazy Thalys”: deze zomer boekte de unieke actie succes met meer dan 36.000 verkochte tickets. Deze innovatieve promotiestrategie wordt ook in 2014 verder gezet.

Vooruitzichten voor 2014:

1. Nieuwe verbinding: Rijsel-Amsterdam vanaf 12 april.
2. Duitsland: Opening van een nieuwe winkel “Thalys Store&More” in Aken en Düsseldorf.
3. Transformatie naar spoorwegonderneming tegen 2015.

… ondersteund door een uitmuntende dienstverlening en een recordpercentage klantentevredenheid

In het kader van het programma “Welkom aan boord” stelt Thalys de volgende verbintenissen naar zijn klanten voorop: Stiptheid, toegankelijkheid, informatie, respect en duurzame ontwikkeling:

• Met een score van 90,6% voor stiptheid haalt Thalys het beste resultaat in de laatste 5 jaar. Thalys bereikt hiermee de hoogste internationale normen. Dit bewijst dat de grote onderhoudswerken in 2012 hun vruchten afwerpen.

• Thalys zet zich ook in deze crisisperiode in om tickets aan te bieden tegen lage prijzen: het gaat om 21% van de totale ticketverkoop in 2013 (aanbiedingen en promotieprijzen). De stijging van het Thalys-verkeer is voornamelijk het gevolg van de ticketverkoop in Comfort 2 (+2,9%). Comfort 1 kende daarentegen door de economische situatie een lichte daling (-1%).
  • De lancering van de viertalige Twitter-account en de nieuwe mobiele applicatie (met aankoopfunctie) zorgden voor een vernieuwde relatie van Thalys met zijn reizigers.

• De kwaliteit van de dienstverlening staat voorop bij Thalys. Dit jaar werd Thalys met een uniek certificaat beloond voor zijn inspanningen: op 26 augustus behaalde Thalys International het kwaliteitscertificaat NF Service Transport (NF 445) van AFNOR Certification voor zijn diensten op de lijn Brussel-Parijs (de drukst bezette lijn van Thalys met dagelijks 25 heen-en terugreizen). De dienstverlening werd beoordeeld op basis van 22 criteria, bepaald in samenspraak met de reizigers. Thalys is de eerste internationale spoorwegonderneming die een kwaliteitslabel behaalt.
  • Thalys gaf PwC de opdracht voor de ontwikkeling van een audit over duurzame ontwikkeling op basis van bestaande cijfers. Het is de eerste keer dat een speler in de spoorwegindustrie cijfers laat bestuderen over een internationaal traject dat 4 landen doorkruist. Om een zo hoog mogelijke transparantie te verzekeren, werden de resultaten van het rapport gepubliceerd op thalys.com (laatst aangepast eind december). Daarbovenop ontving Thalys een “Gold”-notering (7/10) van Ecovadis, het ratingplatform voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het auditverslag van Ecovadis beloont de inzet van Thalys aangaande respect voor het milieu, arbeidsomstandigheden, handelspraktijken en aankoopbeleid.

Samengevat bereikt Thalys hierdoor in de vier landen een recordpercentage voor klantentevredenheid: 87,3%. “De klantentevredenheid is telkens weer ons hoofddoel en de sleutel naar onze toekomstige ambities. Het zal de transformatie naar een volwaardige spoorwegonderneming domineren. Doordat we als spoorwegonderneming aan flexibiliteit zullen winnen, zullen we in de toekomst onze projecten vlotter kunnen realiseren”, concludeert Franck Gervais.

Mieke De Sutter

Patricia Baars

Thalys International

Persberichten in je mailbox

Over Thalys

• Al ruim 20 jaar brengt Thalys de culturen en economieën van vier Europese landen dichterbij. In 2018 bereikte Thalys de kaap van 7,5 miljoen reizigers per jaar.
  • De trajecttijd van de rode hogesnelheidstreinen vanuit Brussel naar Parijs bedraagt slechts 1u20, naar Keulen 1u47 en naar Amsterdam 1u50.
  • Thalys nam het digitale voortouw met vanaf 2008 wifi aan boord van de Thalys-treinen en de maatschappij onderscheidt zich vanaf het begin met een uitzonderlijke dienstverlening: meertalig onthaal, ergonomisch comfort en kwaliteitsvolle catering.
  • Sinds december 2017 heeft de Thalys-reiziger de keuze tussen 3 reiscategorieën. Een “Standard”-trip begint vanaf €29 (Parijs) en vanaf €19 (Duitsland en Nederland). “Comfort” biedt een eersteklasrijtuig en “Premium” bezorgt de reiziger een volledig dienstenpakket met een maaltijd geserveerd aan de zitplaats.
  • Daarnaast lanceerde Thalys in 2016 haar lowcostalternatief IZY tussen Brussel en Parijs, gekenmerkt door een trajecttijd van 2u30 en 30% goedkopere tickets. . Thalys werd in 2015 omgevormd tot een volwaardige spoorwegonderneming met de NMBS en SNCF als aandeelhouders.

Marcel Broodthaersplein 4, 1060 - Sint-Gillis