Tanguy Cotte-Martinon aangesteld tot projectdirecteur voor de transformatie van Thalys tot een volwaardig spoorwegbedrijf

In een volgende stap in de transformatie van Thalys naar spoorbedrijf werd Tanguy Cotte-Martinon aangesteld als projectdirecteur. Hij zal rapporteren aan Franck Gervais, CEO van Thalys International.

Tanguy Cotte-Martinon is sinds 1997 actief bij de SNCF waar hij verschillende operationele (beheer van stations en spoorsignalisaties) en commerciële managementfuncties waarnam, vooraleer hij verantwoordelijk werd voor de treinbestuurders van Thalys - TGV Nord - TER - Intercités - Transilien. Na zijn studies aan het Institut National des Sciences Appliquées in Lyon en aan de Washington University in de VS, legde Tanguy Cotte-Martinon zich aanvankelijk toe op het vrachtverkeer (specifiek in de zone Champagne-Nord-Picardië). Hij leidde er het project 'Tangentielle Nord'* in goede banen om daarna van 2005 tot 2008 als kabinetschef het kabinet van de Directeur van de SNCF te vervoegen. Met zijn ervaring in het leiden van strategische spoorwegprojecten vervoegde Tanguy Cotte-Martinon Thalys op 1 oktober om er de transformatie van het bedrijf met de rode treinen tot een volwaardig spoorwegbedrijf te leiden. Hij rapporteert aan zijn CEO Franck Gervais.

Het project. Sinds 1996 zijn de NMBS, SNCF en DB, met respectievelijk 28%, 62% en 10% van de aandelen, de drie aandeelhouders van Thalys, met de Nederlandse Spoorwegen (NS) als partner. Thalys International is belast met het commerciële beheer van de rode treinen. De spoorwegactiviteit op zich, die bestaat in het laten rijden van de treinen op elk van de nationale infrastructuren, wordt verzekerd door de 4 partners, die elk verantwoordelijk zijn voor het transport in eigen land. De transformatie, die er komt op initiatief van de NMBS en de SNCF, zal er via de oprichting van een volwaardig spoorwegbedrijf toe leiden dat deze transportmissie aan Thalys zelf toevertrouwd wordt.

Vanaf 2015 zal Thalys de treinen in België en Frankrijk, het hart van het netwerk, zelf uitbaten. De NMBS (40%) en de SNCF (60%) zullen de aandeelhouders zijn van het spoorwegbedrijf dat hiervoor opgericht wordt. Het doel voor Thalys bestaat erin meer efficiëntie en soepelheid te creëren om de dienstverlening en de klanttevredenheid te verbeteren. Door in zijn kerngebied zelf te opereren, wil Thalys een grotere controle en reactiviteit bewerkstelligen. De transformatie zal dus in de eerste plaats een weerslag hebben op het Belgische en Franse grondgebied, waar 80% van de activiteiten van Thalys geconcentreerd zijn, maar ze zal ook een positieve impact hebben op het aanbod en de kwaliteit van de globale diensten van Thalys en dus ook in Duitsland en Nederland voelbaar zijn.

2013-2015. Tanguy Cotte-Martinon werd aangesteld om deze transformatie te leiden. Hij rapporteert aan Franck Gervais. Contractuele en juridische aspecten, uitbating, spoorwegveiligheid, leiding van het onderhoud, coördinatie met de partners, opstellen van de werking en de protocollen: als hoofd van het projectteam dat in Brussel gebaseerd is, in samenwerking met de teams van Thalys en van de moederondernemingen, heeft Tanguy Cotte-Martinon de opdracht om tegen 2015 het spoorwegbedrijf vorm te geven en op te starten.

"Ik verheug mij op het feit dat Tanguy Cotte-Martinon Thalys in deze transformatie zal begeleiden. In deze scharnierfase voor Thalys is het objectief de implementatie van de meest efficiënte organisatie om onze reactiviteit en onze controle nog te vergroten. Uiteindelijk gaat het erom flexibeler te worden om te kunnen blijven anticiperen op de verwachtingen van de reizigers", zegt Franck Gervais, CEO van Thalys International.

"Bijdragen aan het succes van Thalys, pronkstuk van het internationale spoorverkeer, op een sleutelmoment zoals vandaag, is een boeiende uitdaging. Thalys is een uniek voorbeeld van internationale samenwerking. De NMBS en de SNCF zetten een nieuwe weg uit door een gemeenschappelijk spoorwegbedrijf te creëren. De transformatie en ontwikkeling van Thalys hebben tot doel een altijd meer performante dienstverlening te verzekeren. Dat is het objectief dat aan alle studies en beslissingen ten grondslag zal liggen," aldus Tanguy Cotte-Martinon, projectdirecteur voor de transformatie tot spoorwegbedrijf.

*"Tangentielle Nord" is een project voor een nieuwe spoorlijn die het reizigertransport in het noorden van Ile-de-France moet vergemakkelijken.

Eveline De Ridder