Ter gelegenheid van haar twintigjarig bestaan start Thalys met een groot controle- en vernieuwingsproject van haar treinstellen met het oog op de toekomst

De 20ste verjaardag van Thalys heeft niet alleen een grote symbolische waarde. Dit jaar wordt ook het startsein gegeven voor een grootscheeps onderhoudsproject voor alle treinstellen, dat tot 2021 zal lopen. Het betreft een louter technische operatie, waarbij niettemin aandacht zal zijn voor een facelift aan de binnen- én de buitenzijde. Wat houdt dat precies in?

“Onze 26 treinstellen zijn de essentie van onze activiteit en ze vertegenwoordigen een knap staaltje Europese spoorwegtechnologie. Na de volledige technologische revisie en in een nieuw rood jasje, zullen ze onze klanten optimaal reiscomfort bieden, zodat wij de toekomst van Thalys met de nodige ambitie tegemoet kunnen zien”, vertelt Agnès Ogier, CEO bij Thalys, tijdens de eerste rit van het eerste gerenoveerde treinstel op vrijdag 7 oktober.

De gerenoveerde treinen zijn geschikt voor de 4 elektrificatiesystemen en de 9 veiligheidssystemen die op de verschillende bediende lijnen in gebruik zijn. Daardoor kan Thalys iedere dag drie grenzen oversteken tussen Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. In 2008-2009 is het interieur van alle treinstellen al eens gerenoveerd en werd ook het gloednieuwe Europese beveiligingssysteem voor het spoor, ERTMS (European Railway Transport Management System), geïmplementeerd.

Dit nieuwe renovatieprogramma heeft voornamelijk betrekking op de metalen structuur van de treinen. Elk treinstel wordt volledig gedemonteerd zodat alle controle- en verbeteringsacties kunnen plaatsvinden, gaande van schoonmaken of repareren tot behandelingen tegen corrosie. De totale omvang van het werk wordt becijferd in kabelkilometers en in werkuren (45 000 werkuren per treinstel). Deze midlife-renovatie, zoals het in spoorwegtermen wordt genoemd, neemt per treinstel twee maanden in beslag. Het hele project wordt gespreid over vijf jaar (tot 2021) zodat de normale dienstregeling van Thalys gehandhaafd blijft.
De teams van het Technicentre SNCF d’Hellemmes in Noord-Frankrijk zijn verantwoordelijk voor dit speciaal project, terwijl het gewone onderhoud plaatsvindt in het NMBS-atelier in Vorst (Brussel).

Binnen en buiten. Hoewel het hoofdzakelijk een technische operatie betreft, is het voor Thalys ook een ideale gelegenheid om het uitzonderlijke comfortniveau op peil te houden door de vloerbedekking en de zetelhoezen te vervangen. De fuchsiaroze bekleding van sommige zitplaatsen in Comfort 2 zal nu plaats maken voor bordeaux en rode exemplaren. Aan de buitenzijde worden de treinen volledig opnieuw gelakt. De deuren krijgen een rood laagje en onderaan wordt er eveneens een rode band over de hele lengte van de trein aangebracht, waarmee resoluut gekozen wordt voor een versterking van de merkidentiteit.

Persbericht NL

Wim Lefebure