Thalys breidt zijn Duits netwerk uit tot in Dortmund

Vanaf 13 december 2015 rijdt de rode hogesnelheidstrein drie maal per dag vanuit Brussel en Luik naar Dortmund. Het Duitse netwerk van Thalys, dat nu reeds Aken, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Essen bedient, wordt zo verder uitgebreid. De verkoop begint vanaf vandaag, 15 september 2015.

“Vanaf 13 december 2015 zal Dortmund onze zesde Duitse bestemming zijn,” verklaarde Agnès Ogier, CEO van Thalys op dinsdag 15 september in Dortmund tijdens een gezamenlijke persconferentie met de Kamer van Koophandel en industrie (IHK) en de economische Promotiedienst van Dortmund. Met deze nieuwe directe verbindingen tussen het Ruhrgebied-Westfalen en Brussel, en vervolgens Parijs, wil Thalys bijdragen aan de economische uitwisseling tussen deze regio’s, die fungeren als economische motoren binnen Europa. Maar de charme van Dortmund gaat zeker verder dan dat en hopelijk prikkelt dat ook de nieuwsgierigheid van de Belgische en Franse toeristen. De achtste grootste stad van Duitsland beschikt namelijk over heel wat troeven.”

Dortmund is gelegen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, aan het meest oostelijke deel van het Ruhrgebied. Met haar 600 000 inwoners is het de 8e grootste stad van Duitsland en de 34e binnen de Europese Unie. Een rondreis door de stad in enkele beelden.

# “Met de Rhein-Ruhr-Express vervolledigt Thalys een intensiever netwerk van verbindingen tussen lokaal transport en lange afstand,” aldus Reinhard Schulz, directeur van IHK.

# De haven van Dortmund is verbonden met de Noordzee via het Dortmund-Ems kanaal en staat bekend als de grootste kanaalhaven van Europa.

# Hoewel haar mijn-en industrieverleden haar erfgoed en economie heeft bepaald, eist Dortmund evengoed haar identiteit op als “groene metropool” van Westfalen met vele bevaarbare wegen, bossen, landbouwgebieden en groene zones waaronder grote parken zoals het Westfalenpark en het Rombergpark.

# In de Westfalenhallen vinden congressen en evenementen plaats.

# Op vlak van architectuur vinden we in de middeleeuwse stad Dortmund twee belangrijke middeleeuwse kerken terug: de Reinoldikirche en de Marienkirche.

# De U-toren, een hedendaags kunstencentrum, is de nieuwe hotspot van de digitale cultuur, gekend voor zijn videomontages die geprojecteerd worden op de gevel.

# De stad is beroemd voor haar voetbalclub, Borussia Dortmund, en huldigt op 25 oktober het Duitse voetbalmuseum in.

Tarieven Brussel-Dortmund: 19 € (Prijs Comfort 2 « No Flex ») - 35 € (Prijs Comfort 1 « Semi Flex »)

Voor meer info over de Thalys-tarieven :

Bérengère Vuathier

Koen François