Thalys en Sébastien Loeb creëren een buzz rond de lancering van TickUp, carpoolen aan 300 km/u

500.000 views, 17.000 likes, 2.600 shares en duizenden reacties op Facebook in nauwelijks 4 dagen

Thalys surft mee op de golven van de sociale media en de deeleconomie en creëerde een buzz over de lancering van een nieuw carpoolaanbod tussen Brussel en Parijs. Het startschot voor de TickUp-campagne werd gegeven door Sébastien Loeb die begin april een video postte waarin de rallykampioen 3 fans uitnodigde om samen met hem aan topsnelheid te carpoolen tussen de 2 hoofdsteden.

Na de spanning eerst enkele dagen te laten stijgen, werd het geheim van de video onthuld: carpoolen aan topsnelheid... dat doe je aan 300 km/u dankzij Thalys. Ontdek het filmpje op www.thalys.com/be/nl/tickup

Carpoolen aan 300 km/u met de steun van Sébastien Loeb!

Sébastien Loeb is een Franse rallyrijder en werd tussen 2004 en 2012 9 keer wereldkampioen, een record in de rallysport.

Hij laat zijn 750.000 Facebookfans mee genieten van deze nieuwe aanbieding, via een filmpje van 1'33. Ontdek het filmpje op www.thalys.com/be/nl/tickup

“Iedereen weet dat ik van autosport hou, maar ik hou eigenlijk van snelheid in het algemeen. Ik zeg dus zeker geen neen tegen veilig en rechtsgeldig reizen aan 300 km/u tussen Parijs en Brussel! Ik ben voor mijn job steeds op zoek naar een gemakkelijke manier om het reizen aangenaam te maken. Met Thalys kan dat. TickUp is volgens mij een interessant concept en een win-win oplossing. Het korte filmpje dat ik met mijn Facebook-volgers gedeeld heb, is dan ook een ludieke knipoog naar carpooling.”

Als deeleconomie en hoge snelheid elkaar ontmoeten

Per definitie nemen reizigers de trein om zich te verplaatsen zonder zelf de weg op te moeten, parkeerproblemen te vermijden en aan snelheid en comfort te winnen. Tegelijkertijd verplaatsen ze zich zo op een milieuvriendelijkere manier1. TickUp van Thalys optimaliseert deze logica.

1. Reizigers die in de week voorafgaand2 aan hun reis willen profiteren van voordelige prijzen, worden uitgenodigd om zich per vier te groeperen en zo voordelig met TickUp te reizen aan een vaste prijs van €29. De groep moet binnen de 48 uur gevalideerd worden3.
  1. De groepen kunnen privé of publiek zijn:
    • Privé reis je met 4 "real life" vrienden of met 4 Facebook, Twitter of Google+ vrienden: met de verschillende share-knoppen of via de hashtag #ThalysTickUp kunnen de reizigers het project zo snel en breed mogelijk delen.
    • Publiek kan elke individuele reiziger het initiatief nemen om een groep samen te stellen en onbekenden kunnen zich bij de groep aansluiten, net zoals bij carpooling. Dit kan via www.thalys.com/tickup
    • Een groep van 2 of 3 vrienden kan ook publiek de ontbrekende reisgenoten vinden.

Een innovatief principe in de "test&learn" fase

Voor de lancering mikt Thalys op bijna 600 plaatsen per week. De beschikbaarheid zal verschillen van dag tot dag en zal afhangen van de bezettingsgraad van de treinen. Aan het einde van elke reservatie nodigt Thalys zijn toekomstige klanten uit om suggesties te doen voor het verbeteren van het TickUp-aanbod.

'Met TickUp richten we ons in het bijzonder tot studenten en actieve jongeren die van Parijs houden: ze hebben slimme en voordelige last-minute oplossingen nodig die hun mobieler kunnen maken’, aldus Scheherazade Zekri-Chevallet, commercieel directeur bij Thalys.

Technische fiche

Vanaf: maandag 20 april 2015
Bestemming: Brussel -  Parijs
Prijs: €29/persoon (enkele reis) in Comfort 2. Gegarandeerd vast tarief tot de avond voor vertrek.
Distributie: uitsluitend beschikbaar op thalys.com via thalys.com/tickup
Aantal personen/groep: 4 (in de mate van het mogelijke zullen de reizigers van dezelfde groep bij elkaar geplaatst worden, in de e-mail met de reservatiebevestiging zal voor elke reiziger de plaats van zijn reisgenoten aangeduid worden).
Reservatie: van 7 dagen voor vertrek tot 23.59 uur op de avond voor vertrek4 op voorwaarde dat er nog minstens 4 beschikbare plaatsen zijn in de trein en op de gewenste datum.
Tijd voor de samenstelling van een groep: maximaal 48 uur.
Verkoopsvoorwaarden: Niet inwisselbaar, niet terugbetaalbaar.
Meer informatie: www.thalys.com/tickup

1 Voor het traject tussen Brussel en Parijs is de CO2-uitstoot van de Thalys 13 keer lager dan dezelfde reis met het vliegtuig en 10 keer lager dan dezelfde reis alleen in de wagen. Bron: Broeikasgasbalans Thalys 2012. Meer info op www.thalys.com/emissions.

2 De TickUp-aanbieding is beschikbaar van D-7 tot D-1. Gezien dit specifieke reservatiesysteem, wordt aan de groepen gevraagd om dit proces opnieuw te doorlopen voor hun terugreis.

3 Een groep wordt als "gevalideerd" beschouwd wanneer de vier tickets betaald zijn. Als dat niet het geval is, wordt de groep geschrapt. De initiatiefnemer van de groep kan dan een nieuwe poging ondernemen om een groep samen te stellen of zich bij een publieke groep aansluiten.

4 Indien een persoon een groep begint op 20 april om 18 uur voor een reis op 21 april om 15.20 uur, heeft hij 6 uur de tijd om 3 andere personen te vinden.

Bérengère Vuathier