Thalys exporteert de Franse cultuur naar Nederland

Thomas Dutronc, Jean-Charles de Castelbajac en Nolwenn Leroy geven spektakel in Amsterdam

Gisteren reed er een bijzondere trein door Brussel… met enkele Franse artiesten aan boord, wiens roem ook tot in ons land reikt: de populaire artiesten Thomas Dutronc en Nolwenn Leroy en de mode-ontwerper Jean-Charles van Castelbajac. Hun bestemming? Amsterdam, waar ze de Franse cultuur promoten in het kader van een evenement georganiseerd door French Touch*. Op het programma: een heuse show met o.a. de dansers van het Lido en de groep van Castelbajac!

* French Touch is een organisatie die de Franse cultuur internationaal promoot door grote evenementen op te zetten met verschillende Franse artiesten op het programma.

"Thalys zet zich in om mensen dichter bij elkaar te brengen en culturele uitwisselingen te stimuleren tussen haar vier landen (België, Frankrijk, Nederland en Duitsland). Aldus lijkt het ons vanzelfsprekend en erg nuttig om de Franse cultuur mee te ondersteunen in Nederland, dankzij onze samenwerking met het French Touch-initiatief. Het was eveneens een leuke verrassing voor reizigers, die konden meegenieten van enkele speciale traktaties aan boord van deze trein," zegt Agnès Ogier, CEO bij Thalys.

Aan boord van deze bijzondere Thalys bedacht men verschillende verrassingen om de Franse cultuur extra te promoten:

• Via een wedstrijd rond Franse muziek konden reizigers twee retourreizen van Thalys naar de bestemming van hun keuze winnen.
  • In Premium werd een originele maaltijd geserveerd, die verschillende klassiekers uit de Franse gastronomie combineerde: flan met comtékaas en mousseline van butternut, camembert en een dessert met chocolade en koffie.

Wim Lefebure

Persberichten in je mailbox

Over Thalys

• Al ruim 20 jaar brengt Thalys de culturen en economieën van vier Europese landen dichterbij. In 2018 bereikte Thalys de kaap van 7,5 miljoen reizigers per jaar.
  • De trajecttijd van de rode hogesnelheidstreinen vanuit Brussel naar Parijs bedraagt slechts 1u20, naar Keulen 1u47 en naar Amsterdam 1u50.
  • Thalys nam het digitale voortouw met vanaf 2008 wifi aan boord van de Thalys-treinen en de maatschappij onderscheidt zich vanaf het begin met een uitzonderlijke dienstverlening: meertalig onthaal, ergonomisch comfort en kwaliteitsvolle catering.
  • Sinds december 2017 heeft de Thalys-reiziger de keuze tussen 3 reiscategorieën. Een “Standard”-trip begint vanaf €29 (Parijs) en vanaf €19 (Duitsland en Nederland). “Comfort” biedt een eersteklasrijtuig en “Premium” bezorgt de reiziger een volledig dienstenpakket met een maaltijd geserveerd aan de zitplaats.
  • Daarnaast lanceerde Thalys in 2016 haar lowcostalternatief IZY tussen Brussel en Parijs, gekenmerkt door een trajecttijd van 2u30 en 30% goedkopere tickets. . Thalys werd in 2015 omgevormd tot een volwaardige spoorwegonderneming met de NMBS en SNCF als aandeelhouders.

Marcel Broodthaersplein 4, 1060 - Sint-Gillis