Thalys lanceert IZY: Het nieuwe lowcost-alternatief tussen Brussel en Parijs

Met als slogan "€19: voor die prijs neem je de trein! " maakt Thalys zijn doel duidelijk: prijsbewuste reizigers overtuigen om de trein te nemen in plaats van de wagen. Het recept? Een vereenvoudigde dienstverlening aan boord en een verlengde reistijd om tot een aantrekkelijke lowcost-oplossing te komen als alternatief voor de auto.

"Alle studies bevestigen dat de meeste reizigers de Thalys verkiezen boven de auto omwille van het reiscomfort en de snelheid. Ze komen aan in het centrum van Parijs, blijven gespaard van files en belasten het milieu zo weinig mogelijk. Thalys doet er alles aan om continu aantrekkelijk te zijn en te blijven. Zo wordt nu al een kwart van de tickets tegen een zacht prijsje aangeboden. Vandaag zetten we een volgende stap met deze nieuwe oplossing. Dit is onze formule: een iets langere reistijd en een vereenvoudigde service in ruil voor een lage prijs. Het gevolg is een reis die nog steeds sneller, veiliger, duurzamer [1] en comfortabeler blijft dan een traject met de wagen", zegt Agnès Ogier, CEO van Thalys.

IZY start vanaf 3 april met een dagelijkse, rechtstreekse verbinding tussen Brussel-Zuid en Paris gare du Nord, met een frequentie van 2 tot 3 heen-en-terugreizen. Voor de Belgische vrijetijdsklanten biedt IZY 3 vertrektijden op vrijdag (waaronder 10u28 en 18u59) en 3 terugritten op zondag (waaronder 13u44 en 19u46). Perfect voor een weekendje Parijs.

De reisduur? Met een gemiddelde reistijd van 2u15, afhankelijk van het gekozen tijdstip (tussen 02u08 en 02u30), reikt IZY een oplossing aan die duidelijk de concurrentie met de wagen aankan. Volgens Mappy.be bedraagt de reistijd met de wagen voor hetzelfde traject 3u tot 3u30, zonder rekening te houden met de tijd om een parkeerplek te vinden.

De prijs? Met prijzen vanaf €19 verlaagt IZY de prijs van een ticket Brussel-Parijs (de tickets worden twee maanden voor vertrek te koop aangeboden). Tot op het allerlaatste moment blijft IZYeen interessant alternatief met een gegarandeerde maximumprijs van €59 voor een standaard zitplaats en €69 voor een Standard XL zitplaats (exclusief opties).

Bovendien biedt IZY heel wat speciale aanbiedingen:

• Speciaal voor families: kinderen reizen voor €10 (een Kid-ticket voor -12jarigen).
  • Speciaal voor reizigers met zin voor avontuur: voor elke trein worden 10 tickets zonder gegarandeerde zitplaats [2] aangeboden voor slechts €10, alsook 25 “klapstoeltickets” voor €15.

Vereenvoudigde service: Geen barrijtuig en het aantal grotere bagagestukken wordt beperkt tot één, naast de handbagage. De verkoop is 100% digitaal net als de klantendienst.

Om de reis nog aangenamer te maken, kunnen klanten kiezen voor bepaalde opties: een “Standard XL” zitplaats [3] of een bagagesupplement [4] tegen een prijs van €10, of de SMS-optie voor €2 (reizigers- en verkeersinfo).

Om de kwaliteit te garanderen, wordt de dienstverlening verzorgd door 100% Thalys-personeel. Dit ligt volledig in lijn met de waarden van het bedrijf, waar de klant centraal staat.

De treinen? De IZY-dienst wordt verzorgd door 2 treinstellen, ontworpen voor internationale reizen. Elk treinstel werd ingericht in de IZY-kleuren (groen en paars), zowel vanbinnen als vanbuiten.

Hoe en waar ? IZY-tickets worden 2 maanden voor vertrek te koop aangeboden, wat inspeelt op de wensen van de klanten. De verkoop gebeurt enkel online via izy.com en binnenkort ook via partnerwebsites. IZY-tickets zijn niet omwisselbaar of terugbetaalbaar.

Het bedrijfsmodel? Voor het uitwerken van dit nieuwe alternatief hebben de Thalys-teams een beroep gedaan op een aantal principes. Dit is het resultaat van studies die werden uitgevoerd bij klanten en niet-Thalys reizigers.

• In Frankrijk maken we gebruik van de klassieke spoorlijnen, en niet van de hogesnelheidslijnen. Op die manier houdt IZY de infrastructuurkosten beperkt en behoudt het toch zijn snelheidstroef ten opzichte van de wagen.
  • De vereenvoudigde dienstverlening aan boord, het weglaten van het flexibele ticketaanbod en de online verkoop en klantendienst zorgen ervoor dat de exploitatiekosten voor IZY beperkt blijven.
  • Resultaat: lowcost-prijzen voor een internationale verbinding van stadscentrum naar stadscentrum, met een interessante reistijd in vergelijking met de wagen.

Meer weten en reserveren: Izy.com / @izy_nl / Facebook.com/Izy

[1] Een reis via de IZY-formule stoot gemiddeld negen keer minder CO2 uit dan hetzelfde traject met de wagen (bron: Ecores).
[3] De “Standaard XL” zitplaatsen (ruimer en uitgerust met individuele stopcontacten) zijn deze die we ook terugvinden in de eersteklasrijtuigen.
[4] €10 voor vooraf geregistreerde extra bagage, €30 bij registratie op het laatste moment op het perron of als gevolg van controles aan boord..

Persdossier

PDF - 1.1 Mb

Peter Lybeer, Eva Mertens

Wim Lefebure

Persberichten in je mailbox

Over Thalys

• Al ruim 20 jaar brengt Thalys de culturen en economieën van vier Europese landen dichterbij. In 2018 bereikte Thalys de kaap van 7,5 miljoen reizigers per jaar.
  • De trajecttijd van de rode hogesnelheidstreinen vanuit Brussel naar Parijs bedraagt slechts 1u20, naar Keulen 1u47 en naar Amsterdam 1u50.
  • Thalys nam het digitale voortouw met vanaf 2008 wifi aan boord van de Thalys-treinen en de maatschappij onderscheidt zich vanaf het begin met een uitzonderlijke dienstverlening: meertalig onthaal, ergonomisch comfort en kwaliteitsvolle catering.
  • Sinds december 2017 heeft de Thalys-reiziger de keuze tussen 3 reiscategorieën. Een “Standard”-trip begint vanaf €29 (Parijs) en vanaf €19 (Duitsland en Nederland). “Comfort” biedt een eersteklasrijtuig en “Premium” bezorgt de reiziger een volledig dienstenpakket met een maaltijd geserveerd aan de zitplaats.
  • Daarnaast lanceerde Thalys in 2016 haar lowcostalternatief IZY tussen Brussel en Parijs, gekenmerkt door een trajecttijd van 2u30 en 30% goedkopere tickets. . Thalys werd in 2015 omgevormd tot een volwaardige spoorwegonderneming met de NMBS en SNCF als aandeelhouders.

Marcel Broodthaersplein 4, 1060 - Sint-Gillis