Thalys steunt het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR)

Thalys en UNHCR huldigden vandaag officieel de “solidariteitstrein” in waarmee Thalys zijn steun aan vluchtelingenvrouwen betuigt. De trein zal 4 maanden lang over het volledige Thalys-netwerk rijden.

In het kader van zijn initiatief voor meer solidariteit en actieprogramma gewijd aan vrouwen, besliste Thalys om zich in te zetten voor het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR). De cijfers spreken voor zich: wereldwijd en ook dicht bij ons ondersteunt UNHCR 33 miljoen vluchtelingen, waarvan 75% vrouwen en kinderen. Daarom besliste Thalys om zich in te zetten voor deze goede zaak.

Sensibiliseren, informeren en bijdragen

De samenwerking tussen Thalys en UNHCR ontplooit zich in vier acties:

- Vanaf 30 mei tot eind september zal een trein bedekt met de gezichten van vluchtelingvrouwen van diverse origine rondrijden op het Thalys- netwerk. Hiermee wil Thalys de reizigers bewust maken van de problematiek en hen uitnodigen om te doneren.

* Foto 1 : Franck Gervais, CEO van Thalys International en Pascale Moreau, Regionaal Vertegenwoordiger van UNHCR voor West-Europa © Thalys - Bénédicte Maindiaux

* Foto 2 : De Thalys-trein, bedekt met de gezichten van vluchtelingvrouwen van diverse origine © Thalys - Bénédicte Maindiaux

- Op 20 juni, Wereldvluchtelingendag, schenkt Thalys voor ieder ticket dat die dag verkocht wordt 1€ aan UNHCR.

- Frequente reizigers van Thalys (Loyalty-programma Thalys TheCard) worden in juni en juli online uitgenodigd om een gift te doen of om hun gespaarde Miles om te zetten in hulppakketten van de UNHCR voor de vrouwelijke vluchtelingen (pakketten voor bevallingen, geboortepakketten, pakketten voor de bescherming tegen malaria, pakketten met dekens tegen de kou…)

- Tenslotte stelt Thalys ook zijn verschillende communicatiekanalen ter beschikking om de boodschap van UNHCR te helpen verspreiden: een extra pagina op de website (thalys.com/UNHCR), nieuwsbrieven, de bestickerde trein en informatie aan boord.

Frank Gervais, CEO van Thalys Internationaal, verduidelijkt: «We zijn zeer verheugd om de activiteiten van UNHCR - en in het bijzonder het programma rond vrouwen - te mogen ondersteunen. Onze betrokkenheid is concreet en doeltreffend. Het doel is om de reizigers te sensibiliseren, maar ook en voornamelijk om giften aan te moedigen. In de komende weken zetten we alles op alles om dit doel te bereiken en we hopen dat onze klanten even sterk onder de indruk zullen zijn van het programma als wij.»

Pascale Moreau, Regionaal Vertegenwoordiger voor West-Europa bij UNHCR, benadrukt: «Het partnerschap met Thalys is nieuw voor UNHCR en wij hopen dat de “solidariteitstrein” – die in vier landen zal rijden – andere ondernemingen inspireert om zich ook te engageren. Samen kunnen we zwangere vrouwen op de vlucht helpen bij een veilige geboorte, we kunnen psychologische hulp bieden, medische bijstand geven en onderwijs ter beschikking stellen. Samen kunnen we hen terug hoop geven.»

Vrouwelijke vluchtelingen in de wereld: feiten en cijfers

Vandaag zijn er wereldwijd meer dan 33 miljoen vluchtelingen, als gevolg van oorlog en vervolging. Vrouwen en meisjes vertegenwoordigen ongeveer de helft van de populatie vluchtelingen.

Niemand kan volledig beschermd worden tegen geweld, maar voornamelijk vrouwen en kinderen zijn kwetsbaar. Seksueel misbruik en ongewenste intimiteiten – zoals verkrachting, gedwongen zwangerschap, gedwongen abortus, seksuele slavernij en het doelbewust verspreiden van seksueel overdraagbare ziektes, zoals HIV en AIDS – zijn maar enkele van de typerende kenmerken van hedendaagse gewapende conflicten.

Tijdens de conflicten stijgt het aantal eenoudergezinnen en deze gezinnen zijn bijzonder kwetsbaar voor geweld en marginalisering.

In alle landen, bevolkingsgroepen en gemeenschappen waar UNHCR werkzaam is, hebben vrouwen en meisjes op de vlucht minder rechten dan mannen en jongens. Het gaat hier onder andere over het recht op voedsel, gezondheidszorg, huisvesting, burgerschap en het recht op informatie. Zo hebben meisjes bijvoorbeeld minder kans om naar school te gaan dan jongens van dezelfde leeftijd. Vaak moeten deze meisjes meehelpen in het huishouden, worden ze uitgehuwd of worden ze ongehuwde moeders.

Gezondheidsproblemen gelinkt aan seksueel contact zijn de belangrijkste oorzaak van ziekte of sterfte onder jonge vrouwen en meisjes op vruchtbare leeftijd. Dit risico wordt verhoogd wanneer deze vrouwen en meisjes op de vlucht zijn. Aan dit thema besteed UNHCR bijzonder veel aandacht.

De ontheemde vrouwen hebben nood aan toegang tot programma’s voor educatie en werk om op die manier zelfstandiger te worden en gevaren het hoofd te kunnen bieden.

Meer informatie: www.unhcr.org/50f919f39.html

Emmelien Werbrouck